Och av historien kan vi lära oss detta

Om inte folk hade kämpat mot dumheter som mediabolagen sysslar med så kanske vi fortfarande hade haft en radiokanal som sände 12 timmar per dygn.

När man läser om det idag så verkar det vrickat, trångsynt och mest fånigt, men det är ju precis samma sak som händer idag. Istället för att utvecklas och försöka hitta nya sätt att nå fram så kämpar etablissemanget med näbbar och klor för att saker ska vara som ”de alltid har varit”. Förutom att de aldrig alltid har varit som förut.

Själv är jag inge förändringsivrare jag heller. Jag tycker om när saker är som de brukar vara, men att med en dåres envishet jaga det som varit gör att man tappar det som är nu. Att som i mediabolagens fall jaga sina eventuella (jag skriver eventuella eftersom en hel del av mina bekanta som förr köpte musik/film numera har slutat med det) kunder kan ju aldrig sluta väl och det övergår mitt förstånd hur man ens kan göra det.

”Men hur ska vi få betaaalt?”

För det första är det ingen rättighet att få betalt och för det andra så går det att konkurrera med gratis. Jämför vatten på flaska till exempel.

Jag förstår mycket väl att kreatörer blir förbannade om de säljer skapligt och ändå bara för ett par tusenlappar i handen, som de sen ska skatta på, men frågan är hur mycket som på vägen har hamnat i fickorna på bolagen som lever på att promota människor? Självklart har det sina fördelar, men faktum är att de allra flesta artister blir inte spelade på radio rix en gång i timmen och får inte reklamtid på tv4, så frågan är om det är värt pengarna eller om h*n kan göra det bättre själv?

För det andra, och det här är egentligen det viktiga tycker jag, så ska inte privata aktörer ha möjlighet att leka polis. Brott ska utredas av polis och inte av bolag som redan från början har satt agendan, att detta ens kan föregå i Sverige är inget annat än en skandal. Inte tillräckligt med poliser? Nej, men medborgargarden är inte heller lagligt, så varför ska mediabolagsgarden vara det?

Fast det är klart, vi kanske borde ha en radiokanal som sänder 12 timmar per dygn och vi borde kanska lyssna på senaste idolvinnaren och köpa album som låter precis likadant som det som släpptes förra månaden av en annan vinnare av en ”artisttävling” och låta de som idag plinkar på i sin källare sitta där och plinka för att de inte har rätt ”image” eller ”approach”, för det är ju ändå tydligen viktigare än om man har talang.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 svar på Och av historien kan vi lära oss detta

  1. Thomas Tvivlaren skriver:

    ”För det första är det ingen rättighet att få betalt och för det andra så går det att konkurrera med gratis.”

    För det första så har jag hört alla riktiga politiker (inte fjantpirater) hävda att kulturarbetare har rätt att få betalt och för det andra så går det inte alls att konkurrera med gratis för det säger ju sig själv liksom. Hallå? Sunt förnuft? Doh!

    Därför har jag nu införskaffat mungiga, triangel och pedaltrumma för mitt nya enmannaband ”Muntriped”. Jag ämnar inta trakterna kring Åhléns City och per omgående slå följe med enmannabandet som kör hårt medelst transistorradio, yviga gester och munspel. Här ska tas betalt vill jag lova! 10 spänn för en trudilutt. 20 spänn för att låta bli.

  2. Drottningen skriver:

    Jag har i alla år som jag jobbat som undersköterska fått höra att vårt jobb är guld värt och att vi borde vara högavlönade. Av politiker. Så jag vet inte, det skulle kunna vara så att de ibland säger saker som kanske inte är helt sant, för jag har fortfarande en usel lön 😉

  3. Thomas Tvivlaren skriver:

    Politiker och lögn? Det låter som en omöjlig kombination! Du är väl inte en sådan där foliehatt som tror på konspirationsteorier som att händelser som razzian mot TPB och införandet av FRA-lagen skedde pga direkta och indirekta påtryckningar från världens största och bästa demokrati?

    *skakar på huvudet*

  4. Pingback: Thomas Tvivlaren - Med tvivlet som insats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.