Vården, var god dröj

Alltså, det här med mina vårdkontakter på Vårdguiden är ju väldigt smidigt. Man skapar ett konto och då kan man logga in och se sina recept, man kan boka tid hos sin husläkare om man har en och man kan boka om/boka av befintliga tider. Man kan till och med förnya recept.

Alltså, jag visste det där i teorin, men teori och praktik är ibland ganska långt ifrån varandra, så när jag idag skulle prova att boka en tid på vårdcentralen så hade jag inte jättehöga förväntningar om man säger så. Jag har till exempel försökt använda folktandvårdens bokningssystem ett par gånger för ett par år sen och de har fortfarande inte svarat.

Så man väljer alltså att skicka en bokningsförfrågan eller vad man ska kalla det, det finns en ruta där man kan välja läkare/sjuksköterska/osäker eller något sånt och så en ruta där man får fylla i vad man söker för och sen ska man av någon anledning fylla i vilka veckodagar man inte kan komma. Jobbar man olika skift varje vecka så blir det ju svårt, för man vet ju inte hur långt fram man kan förvänta sig en tid.

Jag känner att jag blir långrandig här, men ja, när man gjort det där så påstår de att man ska höra något ifrån sin vårdinrättning inom fem dagar. Döm om min förvåning när det tio minuter senare plingar till i mailboxen och då har jag fått en tid, ganska snart dessutom! Nu passade inte den tiden, så då loggade jag bara in igen och skrev att jag vill ha en ny tid och tänkte att nu blir jag väl svartlistad eller något, men nej, ett par timmar senare så har jag en tid och glömmer jag bort den så är det bara att logga in igen så finns den där.

Personligen så tycker jag att det var mycket smidigare än att passa någon telefontid eller försöka prata sig förbi sur receptionist eller vad det nu må vara. Dessutom gick det betydligt snabbare än att prata i telefon trots att jag aldrig använt systemet förut.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vården, var god dröj

  1. Jessika skriver:

    Det är väldigt praktiskt men alla mottagningar har det inte. Som då min familjeläkarmottagning men sjukhus i offentlig regi har det. Strålande, tidsbesparande, praktiskt. Pling i mobilen och så logga in.

  2. Essa skriver:

    Shit.
    Jag har inte brytt mig om att kolla det där…
    Det kanske man borde..?

  3. Jessika skriver:

    Gör det! Mycket behändigt!

  4. Daniela skriver:

    Vilken vårdcentral har du? Jag kunde boka tid på Luna Vårdcentral sådär förut, men nu helt plötsligt så fick jag inte göra så längre, mycket konstigt. Istället får man ringa och då svarar en sjuksköterska som man måste vara vårdpersonal för att kunna tackla så att säga. Sist T ringde så fick han argumentera i en kvart innan han röt att ”min flickvän är uska och hon säger att jag ska gå till doktorn”, det fungerade lustigt nog….Allt som går att göra via internet är bättre!!!

  5. Jessika skriver:

    Om det är en privat vårdcentral så kan det hända att de inte ingår i systemet. Min vårdcentral tillhör praktikertjänst och de är inte med. Tyvärr.

  6. Älvan skriver:

    Jag ringer till min vårdcentral och lämnar namn och telefonnummer så ringer de upp. Det tycker jag fungerar utmärkt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *