Kunden har alltid rätt

Alla kan nog vara överens om att hantverkare, oavsett slag, är ett släkte alldeles för sig själva. Den allmänna uppfattningen verkar vara att en hantverkare går inte att få tag på, kommer inte i tid, slarvar/fuskar lite med själva jobbet som tar minst dubbelt så lång tid som det var sagt och sen skickas en faktura som inte alls ligger på det belopp man kom överens om från början.

Det kan vara så, min personliga erfarenhet av just hantverkare är mycket begränsad. Faktiskt till stor del på deras otillgänglighet.

För två år sen lite drygt, precis innan vi skulle flytta hit gick kökskranen sönder i dåvarande lägenheten och vi ville då ha tag på någon som bytte den. Vi skickade ut förfrågningar per mail till ett antal lite större firmor och inväntade svar. Som inte kom. Från någon. Alls. En hade ett autosvar där han berättade att han svar sjuk, men jag tycker inte riktigt att det räknas.

Till sist fick vi tag på en ”Kenta” (alla hantverkare heter Kenta) och bokade en tid. Som han inte dök upp till. Alls. Och svarade inte i telefon. Ett par dagar senare ringde han och föreslog ett nytt tillfälle, minns inte vad han hade för ursäkt till sin frånvaro första gången, men eftersom det var varmt och fint väder så misstänker jag att han fick akut semester.

Jag vill minnas att det tog två veckor för honom att faktiskt få det gjort och två besök, varav det första handlade om att inspektera det hela.

Vi sparade inte numret.

I alla fall, nu är det lite samma sak igen, förutom att det inte är fullt lika akut. Vi har kastat ut badkaret och vill ha duschväggar som går att vika inåt, en ny blandare, ett rör draget för tvättmaskin och inkoppling av själva maskinen plus byte av dörrlisterna. Småsaker kan tyckas, men eftersom ingen av oss kan sånt där så vill vi förstås ha hit någon som gör det. Kan alltså. Helst alltihop inklusive inköp av grejerna (förutom tvättmaskinen, en sån kan jag köpa).

Således har jag mailat två firmor angående just detta. När jag frågar folk när jag kan tänkas få svar möts jag ofelbart av hånskratt, i bästa fall lite välmenande sådär att hantverkare inte mailar utan att man måste ringa dem.

Nå, så jag ser inte det roliga i att ringa till folk som inte svarar, inte har tid att lyssna på vad jag vill säga och jag tycker faktiskt att om man har en sida med både mailadress och kontaktformulär så är det faktiskt ens förbannade skyldighet att använda sig av den också. Det är alltså inte så att jag har mailat ”Kentas prima vvs” som består av enbart Kenta heller.

Och så funderar jag lite över vad det här beror på, att de ens kan bete sig som tonåringar utan tidsuppfattning och ändå få betalt. Och vi betalar dem svart också så de i praktiken skulle kunna atämpla A-kassa samtidigt. Fast vi kan utnyttja ROT. Vi finner oss i det av någon anledning. Däremot så skulle vi ju aldrig handla i en butik vars öppettider står på dörren, men som ändå bara har öppet någon timme i veckan som man får gissa sig till.

Dessutom, ur hans perspektiv (ja, det finns kvinnliga hantverkare) så vore det väl lite enklare att ta emot mail i telefonen eller för all del kolla igenom mailen med förfrågningar i lugn och ro i slutet av dagen än att ta itu med potentiella nya kunder samtidigt som man kaklar en vägg eller byter toalettstol? Det är ingen bläckfisk (eller tvååring) vi talar om.

Jag blir bara mer beslutsam vad gäller att inte ringa och jaga någon hantverkare. Det borde ligga i hans intresse att få kunder och att dessa är nöjda och rekommenderar honom vidare. Utan mina pengar kan han gå till arbetsförmedlingen. Om jag som kund söker en tjänst så förväntar jag mig en viss tillgänglighet, dock inte lika mycket tillgänglighet som mobiltelefonioperatörerna tvingar på oss.

Det är nämligen så att även om det vi vill ha gjort den här gången inte går loss på hundratusen (får vi hoppas) eller går att dra ut på mer än kanske två dagar så är det också ett jobb och det skulle kunna vara så att vi vill göra om ett helt badrum en annan gång, eller att vi känner någon som ska göra just det och vi då kan säga att jo, men släng iväg ett mail till ”Kentas pålitliga rör” för han är bra, istället för att som jag bemöts nu, med hånskratt och kreativa förslag på lösningar som inte innefattar hantverkare alls.

Bara som ett tips alltså.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 svar på Kunden har alltid rätt

  1. Hantverkare har inte tid med att svara på mail eller knapt kolla den. Jag har en i vän kretsen och just nu jobbar han tidigt morgon till kväll samtidigt som familjen hemma sliter i honom också.

    • Drottningen skriver:

      Då kanske man inte ska ha ett kontaktformulär/en mailadress på sin hemsida som man påstår att man gärna får kontakta dem genom. Och faktum är att jag inte vill störa dem när de är hos kund, för då ska de jobba där.

  2. P skriver:

    Nej, jag är helt med dig i det fallet. Ha inte ett formulär på din hemsida.

    Kan dessutom inte riktigt förstås ”inte tid” argumentet, nog borde det frigöra tid att slippa att ta telefonsamtal medan man är ute hos någon annan kund?
    Hur ska nästa jobb komma in har man tänkt sig?

    Då har jag inte ens börjat på punkten ”gör klart ett jobb innan du börjar på nästa”.

  3. Manda skriver:

    Åh vad bra du är (synd att du inte uppdaterar oftare..)!
    Och grattis till tvåan!

  4. Pingback: drottningsylt » Blog Archive » Med en vecka kvar till jul

  5. Pingback: drottningsylt » Blog Archive » Och vi kan skåda ett fungerande badrum

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.