För ett tag sen, faktiskt 1,5 månad sen så skulle jag göra paj till middag. Nu blev det ingen paj, för när jag slog på ugnen och den började bli varm så gick strömmen. Igen. Och igen.
Vi har ganska nyligen, kanske för två månader sen bytt ut en kyl/frys mot ett kylskåp eftersom kylskåpet höll konstant mellan 15 och 18 grader när det var inställt på max, så vi hade inga större svårigheter att hålla oss för skratt. Så vi gjorde som man ska och kontaktade försäkringsbolaget som var mycket trevliga och jadå, inga problem, gör bara så här. Självrisken var på 1500 kronor. Det visade sig att inköpspriset för ugnen var 1595 kronor.
Båda vitvarorna är inköpa 2009 på det stora möbelvaruhuset som också säljer billig varmkorv. Du vet vilket jag menar. Vi bestämde oss i alla fall för att inte köpa en ny ugn där, men mitt i semestern och med ekande plånböcker så tänkte vi att vi kollar runt lite och klarar oss utan ugn så länge.
Det är då man upptäcker hur mycket jag brukar använda ugnen. I alla fall. I förra veckan hade vi på var sitt håll kommit fram till att vi nog ska byta ut spishällen också, för det är också något billigt skräp från samma varuhus och det är väl bara en tidsfråga. Tänkte vi. Jag är ganska bra på katastroftänk, så jag såg framför mig alla möjliga orsaker till att saker inte skulle funka. Som att något inte passar. Eller att det är något jävla fusk bakom och installatörerna börjar gapskratta och bara: ”Ni får bygga om hela köket”.
Så vi åkte till en fysisk butik och pratade med en människa som kunde ugnar och hällar och det slutade med att vi köpte ett paket som var mycket dyrare än vad vi hade tänkt från början (när vi bara skulle ha en ugn), men med 5 års garanti och förhoppningsvis längre livslängd än så.
Först blev leveransen försenad. Det kan hända och de hörde av sig i tid och så, men jag hade ändå lite ont i magen över det där, för tänk om det inte passar? Sånt vet man inte om säljaren lämnat kvar papper på en annan ugn (och en annan kyl/frys osv) nämligen. Men, som säljaren sa; det är standardmått, så det borde passa.
Leveransen kom igår. Ugnen passade. Det var de goda nyheterna.
Hällen passade inte. Hålet var ungefär en halv centimeter för litet och dessutom snett sågat. Installatörerna skruvade dit en kontakt till hällen och sa att det är bara att stoppa i väggen och sen lägga hällen på plats när vi fixat hålet. Nu råkar vi ha en ganska händig granne med verktyg som dessutom kunde tänka sig att hjälpa oss, så igår kväll kunde de med gemensamma krafter stoppa i kontakten och lägga hällen på plats. Den funkade inte.
Så Josh åker till butiken och beskriver problemet och får faktiskt en trolig orsak också, men får rådet att kontakta tillverkaren. Som ju hade stängt för dagen. Så han fick ringa idag på morgonen och de tror på samma orsak som butiken och hänvisar honom dit igen. Ännu ett samtal som slutar med att nån ska ringa upp för att förhoppningsvis komma hit och fixa.
Det de tror är att installatörerna helt enkelt kopplat kontakten fel. Det är dessutom tydligen ganska vanligt, men hade hällen passat i hålet så hade de upptäckt det på plats och fixat det. Jag tycker i och för sig att de borde kopplat in den i väggen och kollat att den funkade innan de åkte härifrån ändå, men det är ju lätt hänt förstås.
Så nu har vi en fungerande ugn, men ingen spis, istället för som innan, en fungerande spis, men ingen ugn. Om det nu är en felkopplad kontakt, är det inte det vi betalade andra för att inte göra? Koppla en kontakt fel kan jag väl göra själv.
Men det var dyrt i alla fall.
(jag borde fan skriva om varenda grej vi köper, för så här blir det jämt. Aldrig att vi bara kan köpa något som sen bara funkar)
Läs även andra bloggares åsikter om spishäll, ugn, nyinköp, saker som inte funkar, kök, vitvaror, kreativ matlagning
Men vilken otur ni har! Klart butiken ska byta till en ny!!!! Fortsätt att kämpa!!!
Pingback: drottningsylt » Blog Archive » Ännu ett måndagsex?