I medborgarnas intresse? (59)

Det här med tillgänglighet hos Försäkringskassan kan vi prata lite om. Då menar jag inte deras obegripliga språk där man aldrig vet om man ska anmäla eller ansöka om föräldrapenning eller det faktum att hela deras system är anpassat efter att du jobbar måndag till fredag och då åtta timmar.

Prova en sjukskrivning på 50% när du jobbar 10 timmar natt till exempel. Då ska du enligt reglerna gå hem efter 5 timmar och en vikarie sättas in. Mmm. Som jag som börjar klockan 21 och då skulle åka hem klockan 02.

Nu var det inte det jag skulle haka upp mig på heller, men märkligt är det. Nä, jag tänker på den faktiska tillgängligheten för mig som medborgare. Först verkar det ju bra. De har en hemsida med massor med information, man kan logga in och sköta en del av sina ärenden och det finns någon app man kan ladda ner. Dessutom så finns Försäkringskassan på Facebook där de svarar på allmänna frågor.

Och det är just det här med allmänna frågor. Om du undrar något specifikt över huvud taget så är du hänvisad till att ringa och Försäkringskassans telefonköer är ju legendariska och gör underverk för humöret. Det är nästan som att det finns en ondskefull plan i att de som jobbar på Försäkringskassan ska möta arga medborgare som hunnit elda upp sig bortom rimlighetens gräns.

Jag har ansökt, eller anmält föräldrapenning, jag lär mig aldrig, jag har sagt att jag ska ha pengar för de här dagarna i alla fall. 30 dagars handläggningstid säger de. För min del har det idag gått 38 dagar och jag funderar på vart mina pengar är.

Loggar in på min sida och där står det att min ansökan är mottagen (jag ansökte alltså, inte anmälde?) och så kan jag titta på den. Jag kan däremot inte se om någon på Försäkringskassan har tittat på den eller om den ligger i den jättestora högen.

För att få reda på det så måste jag ringa till dem. Och det tar rimligen längre tid än att  faktiskt utreda och godkänna min ansökan. Alla andra kontaktvägar gäller ”allmänna frågor” och det är säkert jättebra, men jag skulle verkligen önska att det till exempel i inloggat läge gick att skicka ett jävla meddelande till dem. Hej, har ni glömt mig? Mycket att göra?

Men nej. Eftersom jag får lön och inte är beroende av de där sista föräldrapenningsdagarna som dock är min rättighet så struntar jag i det så länge. Och det är klart, då är det försäkringskassans pengar och inte mina.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Det här inlägget postades i samhälle. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till I medborgarnas intresse? (59)

  1. Petra skriver:

    Jag kan avslöja att just nu håller man på att flytta över hela kundtjänsttelefonin (som uppenbarligen inte fungerar pga av att folk hela tiden slutar och nya måste läras upp och det ständigt finns för få anställda = långa köer = stress för medarbetarna = fler byter jobb = ond cirkel) till den ordinarie verksamheten. Tanken är att det ska bli mindre köer och lättare att få tag på nån som faktiskt kan svara. Om det kommer att funka vete fan, men man GÖR iaf nåt. 🙂

    Vi som jobbar på bygget är rätt glada över att INTE behöva jobba utanför kontorstid. Man hade ju kvälls- och helgöppen telefon några år, men det var tydligen få som ringde då = inte lönsamt.

    Jag tror FP bara betalas ut dag 25-27 (beroende på vilken dag du är född) så har du inte fått pengarna nu tar det till nästa månad innan de kommer.

    • Drottningen skriver:

      jag får huvudvärk redan nu. Så istället för att utreda så ska folk svara i telefon och lyssna på människors gnäll istället? Alltså, alla gnäller säkert inte, men jag vet ju själv att vissa är mer pratsugna än andra.
      En mailtjänst som betas av utan en massa pladder säger jag! Det vore nåt.
      (om föräldrapenningen blir försenad, som min nu, så fick man iaf utbetalning ett par dagar efter beslut förr. Eller jag har fått det, men det var på den tiden när man kunde skriva ett lite frostigt mail vid försening;)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *