Kompetensutveckling på Lidl

Det är lika bra att jag erkänner på en gång att mina erfarenheter är livsmedelskedjan Lidl i Sverige är mycket begränsade. I princip är de begränsade till en enda butik kan man säga, men under en längre period.

På Lidl kan man nämligen köpa korv. Det verkar jättekonstigt för Svensson som köper falukorv på Ica med modiga 37% kött i och skryter med att de köper svenskt, men faktum är att tyskarna är bra på andra saker än att starta världskrig och göra godis som ser precis så konstlade och onyttiga som de faktiskt är. De är bra på att göra korv, i synnerhet salami då om du frågar mig, men även andra korvar. Jag väljer tyskt framför svenskt när det gäller korv vilken dag som helst.

Nu ska jag inte hålla på att tjata om korven, för är det någon som bryr sig om vad jag skriver så är ju risken att korven är slut nästa gång vi ska handla, så fortsätt att köpa er svenska flottsalami ni.

En sak som har förvånat oss varenda gång vi handlat på Lidl är deras personal. Med risk för att tassa på väldigt tunn is; får personalen på Lidl gå kurs i att vara otrevliga?

Varenda gång vi har handlat så har vi mötts av en tuggummituggande fjant som har blicken fäst någonstans strax under takhöjd på väggen mitt emot när h*n inte pratar med sin kollega i kassan bredvid. De verkar i och för sig alltid vara tjenis med varandra och låter sig aldrig störas av kunder. När de väl känner för att faktiskt låta folk betala för sina varor som de illa kvickt måste packa ner i kassar eftersom det inte finns något band för varor bakom kassorna, gör de det med ett illa dolt förakt.

Det som är intressant är att det är inte bara en gång det har hänt och vi har handlat av olika människor varenda gång!

Eftersom nästan alla har eller har haft en mamma som lärt oss lite basala saker om hur man beter sig bland folk, som att man inte pruttar offentligt, man slickar inte andra i ansiktet och man ska inte säga att gubben i systemetkön har en stor röd näsa bara för att han har det och alla har handlat i en affär ett par gånger, så skulle man kunna tänka sig att de flesta har en uppfattning om hur butikspersonal beter sig. De säger typ hej, de knappar in varorna och sen säger de 347 och femti om de är sura, är de glada så frågar de om det var bra så först. Själv säger man också hej och man tackar så mycket för kvitton/växeln och ser till att pallra sig iväg så att man inte stoppar upp kön.

Jag vet det, du vet det, de flesta vet det. Sannolikheten att Lidl skulle ha sån otur att de råkade anställa endast puckon verkar vara försvinnande liten så det enda troliga alternativet är ju att personalen under sin inskolning får gå en kurs i att vara otrevlig och hur man på kortast möjliga tid hinner visa kunden så mycket förakt som möjligt utan att egentligen begå något regelrätt fel.

Andra bloggar om: , , , ,

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

15 svar på Kompetensutveckling på Lidl

  1. Jessika skriver:

    Jag vill också ha tysk korv. RIKTIG tysk korv. Ger rätt mycket faktiskt för nürnberger wurstchen.

  2. Julia skriver:

    Lidl är typ enda stället man kan hitta korv och torkad skinka som innehåller mer än 100% kött.

  3. Drottningen skriver:

    Julia: haha, det har jag inte sett, men å andra sidan så vet jag ju precis vad jag ska ha när jag kliver in i butiken.

  4. Heidi skriver:

    Jag har hört från flera håll att Lidl inte är ett trevligt ställe att jobba på. Då menar jag Lidl i Uppsala och Lidl i Tierp. Enligt säkra källor så ska personalen helst prata så lite som möjligt med kunderna.. iallafall personalen som jobbar ”ute på golvet”, för de är inte anställda för att småprata utan för att jobba. Eh.. kundservice någon? Noooo.. Inte där inte.

    Ett par stycken jag träffat på Lidl (personal alltså) har varit trevliga. Resten rätt intetsägande och neutrala. Lite som den där snubben jag frågade något på Överskottsbolaget häromdagen, sådär lagom ”öhh.. näe.. eller? Jag vet inte… ska kolla.. eh..”-aktig.

  5. Danni. skriver:

    Grejen är att ingen vill jobba på Lidl, för alla inom butiksbranschen vet att de behandlar personalen där riktigt illa. Har för mig att de jobbar efter tyska ”ordningsregler” trots att butiken ligger i Sverige. Därför är det bara folk som är riktigt, riktigt desperata efter jobb som hamnar där och sådant folk är ju tyvärr oftast inte lämpade för servicearbete.

    Nu vet jag inte exakt vad butiksledningen gör som är så elakt mot personalen, men jag blev avrådd att söka jobb där av alla som jobbade i butik och till och med vice butikschefen på Lidl i Weda tycker så illa om butiken att hon kom och handlade på Willy:s istället, i Lidlkläderna 😛

    Ett tiotal tanter kom in på Willy:s veckorna efter att Lidl öppnat och var ledsna för att de blivit mycket illa behandlade när de inte förstått att de måste gå iväg för att packa varorna…

  6. Drottningen skriver:

    Danni: Mmmm.. jag har också hört en massa om Lidl, men alltså… antingen så är man professionell eller så är man det inte. Det är inte mitt fel som kund om Lidl har en taskig personalpolitik. Jag låter inte saker som irriterar mig på jobbet gå ut över mina boenden heller, oavsett hur stort/litet det må vara.

  7. Danni. skriver:

    Nej precis, men det är det jag menar, Lidl anställer inte normalt folk som gör sitt jobb, ingen vill jobba där, så då måste de ta vad de får, totalt inkompetenta människor som inte vet hur man sköter sitt jobb.

  8. Jenny skriver:

    Träffsäkert, men det är ju så det är här i stan. Och jag håller med dig om korven. Det enda land jag hellre köper salami i (från) är Ungern, men det är en ren smaksak. Den stora vitlökssalamin som Lidl säljer är för övrigt bland det godaste som går att få tag i Sverige. 🙂
    Charmskola och kurs i service vore något för Lidls ledning att satsa på när det gäller personalen. Fast å andra sidan kanske personalen inte trivs så himla bra när de byts ut konstant och har låg lön…?

  9. Peter Harold skriver:

    Otrevlig personal kan man säkert hitta överallt om man retar.. eh, letar tillräckligt noga. Men nog märks det att Lidls personal har någon speciell variant av tystnadsplikt…

    Vad jag inte förstår är vitsen med det extremt korta varubandet efter kassaapparaten. Om man nu skall lyfta upp sina varor 2 ggr ur samma kundvagn så hade det ju varit smartare/serviceorienterat att låta löpande bandet skicka ner varorna i kundvagnen bakom kassan, ungefär som när en lastbil tippar ner grus på marken på en byggarbetsplats.

    Själv köper jag aldrig mer än 3 kartonger syltkakor när jag är på Lidl, för fler hinner jag ju inte plocka ner i kassen förrän nästa kunds varor kommer flygande. Men jag skall överväga Lidl-salami nästa gång. Tack för tipset (fast jag köper den från en Lidl-butik vid min landsända)!

  10. Drottningen skriver:

    Peter Harold: Läs innehållsförteckningen först bara. Jag betvivlar inte för ett ögonblick att de säljer oren korv också. 😉

    Jenny: Äh, dålig lön är bara en kass ursäkt. Finns massor med människor med låg lön som ändå har lite hyfs i kroppen. Ungersk salami funkar också. Ungrare vet också att det är kött i korv.

  11. drf skriver:

    Mina erfarenheter av Lidl är också extremt begränsade, jag har handlat på den kedjan två gånger i mitt liv, en gång i uppsala och en gång i stockholm, båda gånger har det suttit en milt självmordsbenägen snorig tonåring i kassan som utstöter ett mekaniskt livlöst ”heeej.” utan någon som helst ögonkontakt.

    Ena gången fick jag höra summan jag var skyldig, den första gången fick jag dock bara en tom manande blick i plytet tills jag lyckades hitta var de gömt displayen med skuldbeloppet och kunde betala.

    Att jag aldrig sett någon äldre person än 20 i butikerna heller får väl tala för sig själv. Lekstuga.

  12. Gnäll skriver:

    Tråkigt att sitta här och läsa igen klagomål efter klagomål. Är det bara på LIDL som allt dåligt händer?
    Min erfarnehet säger att så här ser samhället ut, överallt oavsett butik så finns det alltid några människor som är mindre lämpade för sitt arbete.
    Att LIDL skulle vara extrema var att ta i.
    Jobbar själv på LIDL, har gjort det i 5 år nu, och måste säga att jag har aldrig haft en bättre arbetsgivare, och bättre arbetskamrater.
    Kunderna vi har i våran butik är mycket nöjda lver vårat sortiment och våran service. Dom som inte gillar det behöver självklart inte gån in och handla.
    Att det skulle förekomma så kallade tyska regler!? har nog bara hört det av någon och skaffats sig den uppfattningen, självklar så är inte fallet. Men att det är ett högt tempo och mycket och göra är väl inget unikt.
    Men mångte sosse tänkare tror nog att alla andra ”svensk” vanliga företag är så överbemande och allt är så fridfullt, dom får nog tänka om. Systembolaget / apoteke / bokahandeln ja tom ICA / COOP där har vi sett på senare år en kraftig säkning av arbetskraft i butik, med mindre omkostnader och taskigare arbetstider, mer och mer deltid / timanställda.
    Ett systembolag där jag bor, jobbar min kära kusin. Han har sagt att inte en ända i påersonalen har över 25 timmar i veckan. förutom butikschefen såklart. Och man drar ner mer och mer på personal för att tjäna mer pengar. Men ingen som klagar på dom.

    Mvh // Realisten

  13. Drottningen skriver:

    gnäll: Att påstå att det bara gnälls på lidl är väl ändå att överdriva lite? Utan att fundera kan jag säga att jag har sågat diverse elektronikkedjor, posten och willys i den här bloggen t ex.

    I övrigt så kan jag bara beklaga att du inte jobbar på Lidl här då eftersom dina erfarenheter skiljer så markant från mina (våra?)

  14. Jorge skriver:

    Hejsan!

    Väldigt intressant diskussionsforum eftersom jag själv jobbar på Lidl. Jag kan säga som så att alla kommentarer här inne stämmer till 100%. Man är så sönderstressad där så man tappar humöret totalt. Jag är en väldigt glad och social människa men på lidl blir man bara irriterad och förbannad helt enkelt. Det är långt ifrån normala arbetsförhållanden där, dom kör helt enkelt med det tyska systemet även i sverige. Man ska tömma kylen på pappkartonger samtidigt som man rensar dålig frukt, lägg därtill ta kassan när det behövs. Hur tror ni det finns utrymmme till att vara tevlig och hjälpsam mot kunder då?? Gå gärna med i min grupp på facebook ”Stoppa Lidls sätt at behandla sin personal på”

    -Jojje

  15. LAjdel skriver:

    Jag jobbar som butiksmedarbetare på Lidl sedan ett halvår tillbaka.
    Riktigt bra arbetskamrater och en riktigt bra butikschef.
    Lönen tycker jag är bra, kommer inte ihåg exakt men ungefär 97kr/tim fram tills 1800 då det blir 50% extra. Vid 1930 eller 2000 så blir det 70% påslaget.
    På helger så är det 100% extra på lördag efter 1200 och 100% på söndagar.
    Jobbet är stressigt men det är det förmodligen i andra butiker också.
    Det jag vet att kunderna klagar över är att alla varor som är på kampanj oftast tar slut och att kassasystemet förmodligen är det sämsta i världen. Blompåsar är också de klagar på att vi inte har.
    I den staden jag jobbar på så har vi väldigt många gånger fått beröm för att vi har trevlig personal så jag tror att det skiljer sig väldigt mycket från vilka butiker man är i.
    Att ta bort tomkartonger från kylen samtidigt som man ska rensa upp bland frukt och grönt kan jag inte förstå varför det är så jobbigt.
    En person på min butik har varit till Stockholm och jobbat på Lidl där och han sa att det var det värsta han varit med om. Butiken såg ut som skit, väldigt många idioter till arbetskamrater. Någon av dem kunde inte läsa eller skriva på svenska. Kunderna på butiken var inte de bästa heller för han fick förklarat för sig att han var dum i huvudet för att det inte fanns någon prinskorv kvar.
    Att det inte finns tillräckligt med varor i butikerna beror oftast om inte alltid på att det inte finns mer på lagret att beställa.

Lämna ett svar till Drottningen Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.