Smaka!

Slötittar just nu på vad jag antar är en repris av programmet om skolmaten som det skrivits om tidigare i veckan. Jag vet inte vad det heter och kan inte påstå att jag bryr mig nämnvärt heller, en allvarlig röst följer Bert Karlsson som går runt och är bekymrad över hur det står till med maten. Jag vet inte.. (matakuten heter det, reklampausen tog precis slut)

En kvinna som tydligen ska ha koll på mat går på upptäcksfärd i ett skolkök i Ockelbo och blir förfärad över hur dålig skolmaten verkar vara. Det tycker jag är lite märkligt.

Nu har jag visserligen inte ätit skolmat på många år, men för mig blev det något av en chock att börja skolan. Jag är uppväxt med en mamma som var hemma och som lagade mat. Hon stekte alltså inte falukorv utan lagade grytor, hackade grönsaker och hade flera kartotek med recept som hon botaniserade bland. Jag åt allt. Jag visste inte ens hur pulvermos smakade. Sen började jag skolan och fick vattensjuka potatisar, köttbullar som gick i olika toner av grått och någon märklig gratinerad falukorv med äpple och lök på som i bästa fall var rå och i sämsta fall grå simmandes omkring i.. jag vet inte vad det var.

Den här kvinnan då som förfärades över skolmaten, hon ser ut att ha kunnat tillhöra samma generation som jag och då blir jag uppriktigt förbryllad över hennes reaktion. Javisst, jag tycker också att det är rent ut sagt för jävligt att vi matar våra barn med halvfabrikat och låtsasmat och det minsta man kan begära är ju att de får en lunch värd namnet. Om inte så kan vi dra in skollunchen och dela ut ett äpple och en banan istället.

Jag förstår bara inte hur man kan vara så naiv att man tror att det skulle ha hänt något positivt med skolmaten de senaste 25 åren när man har sparat på skolan i stort under åtminstone lika lång tid. Därmed inte sagt att man inte ska säga något om det.

Å andra sidan, hur många av oss köper hem samma halvfabrikat och serverar till middag? I samma anda som vi så gärna gnäller över alla tillsatser i skolmaten så kanske vi ska bli bättre på att läsa innehållsförteckningarna när vi åker och handlar och föregå med gott exempel. Jag kan inte tänka mig att skolmaten är tänkt att vara dagens huvudmål och den måste naturligtvis ses för vad det är och inget annat.

Fast ärligt talat, Berts jämförelse mellan kattmat och skolmat var lite i larvigaste laget. Naturligtvis så innehåller kattmat mer järn än skolmat! Och vad ska vi göra med den informationen? Äta kattmat?

Andra bloggar om: , , , ,

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Smaka!

  1. Danni. skriver:

    Jag hade lite samma problem som dig när jag började skolan, var van vid mat lagad med kärlek så att säga, eftersom min mamma var hemma med mig tills jag fyllde 6 år. Det var i och för sig pappa som lagade maten, men han var alltid noga med näring och grönsaker och kom på de mest fantasifulla sätt att proppa i oss spenat och dylikt. Mina vänner fullkomligt älskade att äta hemma hos oss och jag kom att bli helt fascinerad av deras halvfärdiga köttbullar som man bara tog ut ur frysen och sedan stekte.

    Hur som helst så tror jag knappast att skolmaten är tänkt att vara dagens största måltid, problemet idag är att ungarna får samma skit till middag jag tror det är därför folk reagerar så starkt på det där med maten nu. Ungarna äter ingen skollunch och vägrar sedan äta maten hemma eller blir sjuka ofta och ingen är smart nog att fatta varför…

    Som jag tidigare sagt, det finns inga som handlar så dålig mat som barnfamiljerna. Jag tycker man ska ha hemkunskap även på gymnasiet, för många av oss som är födda i slutet på 80- talet vet faktiskt inte hur man lagar en gryta eller kokar potatis.

  2. Besökaren skriver:

    Danni: Hemkunskap på gymnasiet? Jag vet inte jag, jag har aldrig haft hemkunskap men kan laga mat ändå. Ganska bra till och med. Kanske är det helt enkelt så att en del kunskap kan förmedlas från förälder till barn?

    Problemet är inte att skolan inte lär ut att laga mat, det kan vem som helst lära sig själv, utan att den inte lär ut varför man skall göra det. Folk äter färdigproducerad näringsfattig mat som dessutom är dyrare än motsvarande skulle bli på ordentliga råvaror. Jämför exempelvis vad färdigformade/lagade hamburgare med stabiliseringsmedel, potatismjöl och fan vet vad kostar med en förpackning köttfärs.

  3. Drottningen skriver:

    Besökaren: Många av mina kompisar under uppväxten blev uppfödda påå falukorv och mackisar..exet på pannkaka med korv i. Hur mycket tror du de har lärt sig att laga mat av sina föräldrar och vad för den generationen i sin tur över på sina barn? 😉

    Inte vet jag dock om hemkunskap är svaret, jag hade hemkunskap, men inte lärde jag mig ett enda dugg av nytta.

  4. Danni. skriver:

    Jag hade lätt kunnat lära mig laga mat hemma, det gjorde jag innan tonåren, han dock inte komma så långt i den undervisningen innan jag började tycka illa om att hänga med mina föräldrar och hjälpa till hemma. Därför tror jag på hemkunskap på gymnasiet, då måste man gå dit och fixa ett bra betyg.

    Eller kanske mer näringslära kombinerad med hemkunskap? Då lär man sig vad det färdiglagade innehåller och vill lära sig laga mat på riktigt.

    Jag tror inte att vem som helst kan lära sig laga mat själv, för många som handlar vet inte ens vad man ska göra av grönsakerna, då pratar vi även om folk som är 30 +.

  5. Besökaren skriver:

    Drottningen: Tror du att de hade lärt sig mer i skolan? Hur mycket lärde de sig i andra ämnen?

    OK, det skadar säkert inte med hemkunskap i skolan – även om det bara skulle bli pannkaka (no pun intended) på gymnasiet: praktiska ämnen på teoretiska linjer brukar ha en tendens att flippa.
    Allmänt kan man väl säga att det är en förfärlig massa saker som folk kanske borde lära sig som inte lärs ut i skolan. Min skepticism låg nog egentligen inte hos hemkunskapen utan hos kunskapsförmedlingen i allmänhet – kanske borde jag skriva under ett blogginlägg om skolan istället för under ett om mat.
    Du kanske kan skriva ett? 🙂

  6. Danni. skriver:

    Nej men jag tycker de flesta som gått rent teoretiska linjer avundades oss som gick linje där man både var teoretisk och kreativ, alla måste ändå ha estetisk verksamhet, varför inte kunna välja bort det och ha hemkunskap/näringslära istället? Jag tror många skulle vara jätteintresserade faktiskt.

    Personligen så avskydde jag estetisk verksamhet just eftersom det fanns så lite valmöjligheter, jag kan inte se varför man MÅSTE ha teater, musik eller bild i sitt betyg…det borde vara ett tillval. Då är det bättre med något man har nytta av.

    Usch jag skulle kunna skriva en roman om skolan åt dig någon dag Besökaren, min mamma är biträdande rektor och min pappa är lärare…finns mycket spännande vinklar om man ser saker från deras sida.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *