Jag gick förbi en av Body shops butiker idag. Döm om min stora förvåning när det tassar ut en kvinna i medelåldern med famnen full av kedjans egna tidningar och kastar dem i gallerians soptunna, lite diskret sådär.
Undrar hur hon tänkte då? Trots allt så är det ju så att just butikspersonal väldigt mycket är frontfiguer för företaget de är anställda hos. En hipp klädaffär vill ha modesnören i kassan och en barnklädesaffär vill ha någon som åtminstone ser ut som en förälder och inte en artonårig snärta. Ska man kränga miljösmink så ska man inte kasta en stor hög med tidningar i soptunnan när någon kan se en helt enkelt. Det matchar liksom inte deras image riktigt.
På deras hemsida under rubriken värderingar kan man läsa saker som ”Vi sätter upp utmanande miljömål för oss själva.” och ”Bland annat är vi ständigt i färd med att reducera vår påverkan på planeten.” och så min favorit ”Vi kommer aldrig att släppa tron på att det är på det här sättet som naturen skulle driva ett företag.”
Det är lite som att skicka pengar till negerbarnen i Afrika samtidigt som man spottar på våra egna uteliggare.
Andra bloggar om: the body shop, miljötänk, miljöpåverkan, reklam
Intressant. 🙂 och ja det rimmar illa.
ssssh nu använde du n-ordet! det är inte pk!!!
Jessika: det är det inte att vara miljömupp och kasta tidningar i soporna heller =P
Sant! 1-0 till dig!